Saturday 12 April 2014

KURUS TANPA BERDIET

TURUNKAN BERAT BADAN TANPA BERDIET????
BOLEHKAH???

Jangan terlampau memaksa diri untuk menurunkan berat badan. Sebenarnya tidak ada cara khusus untuk menurunkan berat badan. Memadai usaha dan kebiasaan yang anda lakukan dengan konsisten.
Antara rutin yang boleh membantu anda menurunkan berat badan adalah :

1. Jangan Makan Terburu-buru
* Nikmatilah makanan dengan mengunyah secara perlahan-lahan kerana ia boleh mempengaruhi hormon rasa kenyang. Ini kerana, jika anda makan terlalu cepat, hormon rasa kenyang akan terhalang dan akan membuatkan anda sentiasa lapar.


 

 2. Tidur Berkualiti
* Berdasarkan kepada penelitian yang dilakukan oleg University of Michigan, dengan menambahkan satu jam tidur lebih lama setiap hari akan membantu menurunkan berat badan sebanayak 7kg setahun. Malah kualiti tidur yang baik akan menahan diri dari hormon lapar.

3. Makan Sayur Lebih Banyak 
* Ketika makan malam, cubalah mengambil 3 jenis sayur. Cara ini membantu mengurangkan lemak di perut. Selain sayuran, lengkapkan juga dengan pengambilan buah-buahan. Ini kerana sayur dan buah kaya dengan serat dan akan membuatkan perut anda terisi penuh lebih lama.





4. Bercinta dengan Gandum
* Salah satu makanan yang paling mudah untuk meratakan perut ialah gandum (oat). Ia juga untuk melindungi jantung daripada tumpuan kolesterol. Mulakan dengan dengan pengambilan roti atau pizza.




 5. Gantung Baju Kegemaran
* Jadiakn baju atau seluar kecil yang pernah membuatkan anda menawan sebagai motivasi. Gantunglah di tempat yang mudah untuk dilihat. Sekurang-kurangnya cara ini boleh memberikan semangat untuk anda berusaha menurunkan berat badan.

(Sumber : Majalah Rapi)

No comments:

Post a Comment