Monday 21 April 2014

Madu Untuk Diet

10 Cara Madu Membantu Program Diet



Madu adalah salah satu bahan semulajadi dengan pelbagai manfaat. Ia sudah dikenali sejak zaman dahulu sebagi salah satu sumber makanan yang baik untuk kesihatan dan kecantikan. Ia juga sesuai dijadikan sebagai pengganti gula sekaligus dapat menjaga ukuran pinggang anda.

Berikut antara amalan yang sesuai dilakukan untuk membantu program diet anda berjalan lebih lancar.

Cara 1 - MADU + Perahan Lemon
Untuk memulai hari anda, cuba minum segelas air lemon atau limau nipis dengan madu. Minuman sihat ini membantu agar metabolisme anda kekal baik dan aktif. Selain itu madu juga mampu menghilangkan lemak dan menjadi minuman detoks untuk tubuh. 
(Alternatif : Anda juga boleh mengamalkan pengambilan ALFALFA setiap hari untuk tujuan detoks)

 

Cara 2 - MADU + Badam
Salah satu sarapan baik dan menyihatkan adalah satu sudu madu dicampurkan pada badam. Kacang ini diperkaya dengan tenagadan Vitamin E sementara madu pula memberi nutrisi magnesium dan mineral penting kepada tubuh.




Cara 3 - Air MADU + Teh
Minuman ini mampu memberi kesan menenangkan sehingga membuat tubug relaks. Gantikan penggunaan gula di dalam minuman anda bagi mendapatkan rasa yang lebih segar dan bermanfaat untuk kesihatan.

Cara 4 - MADU +Air
Amalan meminum air madu hangat selepas makan boleh membantu melancarkan pencernaan. Selain itu, ia juga melancarkan metabolisme yang memudahkan diet anda.


Cara 5 - Air MADU + Kayu Manis
Ia merupakan salah satu jenis minuman yang disarankan untuk anda yang sedang diet. Kombinasi kedua-dua bahan ini mampu melancarkan metabolisme tubuh.


Cara 6 - MADU + Salad


Kebanyakan salad mengandungi minyak atau mayones. Anda juga bleh menggunakan madu sebagai 'salad dressing' untuk menggantikan minyak atau mayones. Madu bukan sahaja mengandungi banyak khasiat tetapi juga enak dinikmati.


Cara 7 - MADU + Susu
Jika anda penggemar susu, campurkan madu ke dalam susu skim. Rasanya akan lebih nikmat dan lembut sehingga memnuatkan diet anda tidak sukar dek kerana makan makanan yang terasa hambar.


Cara 8 - MADU + Yogurt

Yogurt mampu melancarkan sistem pencernaan. Untuk mengekalkan kesihatan dan sistem pencernaan, pilih yogurt tanpa gula dan yang rendah lemak. Agar lebih enak, tambahkan madu yang boleh menjadi pemanis dan antibiotik semulajadi.



Cara 9 - MADU + Halia
Yogurt mampu melancarkan sistem pencernaan. Untuk mengekalkan kesihatan dan sistem pencernaan, pilih yogurt tanpa gula dan yang rendah lemak. Agar lebih enak, tambahkan madu yang boleh menjadi pemanis dan antibiotik semulajadi.

 

Cara 10 - MADU sebagai Topping
Pilih madu sebagai topping atau sos penkek, puding, pisangdan pelbagai hidangan pemanis mulut anda. Khasiat madu mampu membantu diet anda.




(Sumber : Majalah Rapi)



JOM AMALKAN MADU DALAM DIET HARIAN KITA !!!!













No comments:

Post a Comment