Tuesday 24 June 2014

HB RENDAH SEMASA MENGANDUNG

KESAN HB DARAH RENDAH SEMASA MENGANDUNG


Anemia, (Hb Darah Rendah)perkataan yang berasal daripada bahasa Greek (Ἀναιμία) yang membawa pengertian "tiada darah", merujuk kepada kekurangan sel darah merah (RBC) dan/atau hemoglobin. Ini mengurangkan keupayaan darah untuk memindahkan oksigen ke tisu-tisu, dan mengakibatkan hipoksia; oleh sebab semua sel manusia bergantung kepada oksigen untuk hidup, tingkatan-tingkatan anemia yang berbeza-beza menimbulkan pelbagai masalah. Hemoglobin (protein yang membawa oksigen di dalam sel darah merah) harus hadir untuk memastikan pengoksigenan yang mencukupi bagi semua tisu dan organ badan.
(Sumber : Wikipedia)

Tidak dinafikan, ramai ibu mengandung yang memandang rendah kepentingan pengambilan suplemen Iron ketika hamil, walaupun tahu diri kurang mampu untuk mendapatkan sumber zat besi dari pemakanan harian - samaada kerana loya/ kurang selera makan, ataupun terlalu memilih makan. Malah, ramai wanita mengandung juga menganggap kesan letih, emosi terganggu atau lemah badan hanyalah simptom biasa dialami akibat perubahan hormon kehamilan terhadap tubuh.


Zat besi adalah komponen utama dalam sel darah merah yang menghantar oksigen ke seluruh badan bagi memastikan kelangsungan hidup dan apabila sel darah merah kurang daripada paras normal (kurang daripada 12-15 mg/dl), wanita itu menghadapi risiko anemia paling umum iaitu kekurangan zat besi. Ia mungkin berlaku disebabkan badan kekurangan zat besi akibat diet tidak seimbang, penyerapan rendah, kesan sampingan ubat tertentu, genetik misalnya penyakit talasemia, kehilangan banyak darah terutama akibat haid dan kehamilan.

Faktor lain penyebab anemia boleh juga diakibatkan 
  • pengambilan gizi tidak seimbang, 
  • hemoglobinopathy (keganjilan hemoglobin dalam darah), 
  • kehilangan darah akibat ulser perut dan buasir serta parasit.
Wanita hamil memerlukan zat besi tambahan bagi menghasilkan lebih banyak darah untuk menampung keperluan diri dan juga bayi. Katanya lagi, dianggarkan bahawa wanita memerlukan lebih banyak zat besi semasa hamil iaitu tambahan daripada 15 kepada 27 mg/dl sehari.

Wanita hamil yang mengalami anemia kekurangan zat besi hendaklah sedar, kesannya bukan sekadar gejala pucat, letih, lesu dan sesak nafas saja. Anemia semasa hamil dan selepas melahirkan anak sering dikaitkan dengan tahap lebih serius seperti keguguran, kelahiran pramatang, berat badan bayi rendah dan meningkatnya risiko kematian ibu. Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), anemia kekurangan darah juga menjadi penyebab keganjilan perangai terhadap anak, lemah tahap pembangunan mental berbanding rakan sebaya, katanya.

Bagi wanita hamil, pemeriksaan hemogblobin darah menjadi saat sukar bagi segelintir bakal ibu, bimbang jika tidak melepasi tahap normal ibu hamil iaitu lebih 11g/dl. Justeru, bagi menambah zat besi apabila sedang cuba mengandung, semasa dan ketika menyusukan bayi, wanita digalakkan meningkatkan pengambilan makanan kaya zat besi seperti ayam, sayur daun hijau, kekacang, hati, bijiran penuh, buah-buahan kering seperti prun dan kismis, kekacang, tembikai dan labu, bijan serta tauhu.

Dalam kebanyakan kes, doktor mengesyorkan pengambilan pil zat besi tambahan bagi merawat anemia dan ibu hamil boleh memilih rumusan sesuai tubuh khususnya bagi yang sukar menerima rasa logam pil zat besi dan mereka berdepan kesan sampingan seperti sembelit. Ketahuilah bahawa vitamin C mampu meningkatkan serapan zat besi manakala teh, kopi dan produk tenusu pula merencatkan serapan jika diambil bersama zat besi tambahan. Jadi, sebaik-baiknya pengambilan pil zat besi tambahan diambil secara berasingan dengan teh, kopi dan produk tenusu serta kalsium iaitu sekurang-kurangnya satu hingga dua jam sebelum.

Pengambilan makanan kaya zat besi dan pil tambahan hendaklah diteruskan sehingga ibu berhenti menyusukan bayi atau sehingga enam bulan selepas melahirkan.

Anemia kekurangan darah biasa dialami oleh:
* Penduduk luar bandar
* Ibu kembar
* Ibu kerap hamil
* Vegetarian
* Remaja
* Perokok
* Penghadaman terganggu


Makanan MEMBANTU penyerapan zat besi dalam darah:
* Daging merah, telur kuning, ikan
* Sayuran 

* Salad, buah, jus buah mengandungi vitamin C
* Gula
* Cuka


Makanan MERENCAT penyerapan zat besi dalam darah:
* Teh, kopi, koko, wain merah
* Lemak
* Bijirin. produk soya
* Susu, produk tenusu, kalsium
* Ubatan berunsur keasidan, phytates, phenols
* Magnesium, tetracyclines, thyroxine


Jika anda ingin mencuba ataupun memilih suplemen Shaklee sebagai makanan tambahan anda sepanjang kehamilan, kami mencadangkan pengambilan Vita-Lea Iron Formula dua kali sehari, terutama bagi anda yang mengalami maslah Hb rendah.


Namun, untuk set vitamin yang lebih lengkap, kami mencadangkan pengambilan set lengkap kehamilan yang mengandungi:






(1) Vita-Lea Iron Formula

Suplemen seimbang dan komprehensif yang dihasilkan dengan Sains terbaik Shaklee yang mampu dibeli.  Vita-Lea dirumus khas bagi memenuhi keperluan 28 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh orang dewasa.


Jika diambil setiap hari, Vita-Lea mampu:
•    Membantu dalam mengekalkan kesihatan yang baik.*
•    Mengandungi beta karotena yang membantu dalam
mengekalkan pertumbuhan, penglihatan dan pembinaan
tisu.
•    Mengandungi kalsium, fosforus dengan vitamin C dan D
untuk kesihatan tulang dan gigi.
•    Biotin dan asid pantotenik membantu untuk
memetabolismekan lemak dan karbohidrat dalam tubuh
•    Vitamin B12 membantu dalam pembentukan sel-sel darah
merah.*


Produk ini mengandungi alfalfa (Medicago sativa). Individu yang menghidap lupus eritematosus sistemik perlu meminta khidmat rundingan pakar sebelum mengambil produk ini.
Tiada tambahan perasa tiruan, pemanis, bahan pewarna atau pengawet.


(2) B-Complex (with Folic Acid)
(3) Sustained Release Vita-C Plus
(4) OsteMatrix (with calcium, magnesium, Vitamin D and more)


KESAN HB RENDAH 

 KESAN KEPADA IBU:

  • Ibu boleh pitam atau mudah pitam / pengsan
  • Mengalami keguguran
  • Mengalami kegagalan jantung
  • Pendarahan semasa mengandung dan bersalin
  • Risiko alami penyakit berjangkit
KESAN KEPADA BAYI
  • Pertumbuhan janin terbantut
  • Lahir sebagai bayi pramatang
  • Berat bayi yang lahir < 2.5kg
  • Anak lemas semasa lahir
  • Meninggal ketika dilahirkan


BERMINAT??

Klik link dibawah

Pm fanpage saya    : BayuVita

Pm facebook saya   : Norliza Azizan Atau

Call/sms/whatsApp  : 012 - 4342495 (Liza)






No comments:

Post a Comment