Wednesday 11 June 2014

OBESITI Vs. PENYAKIT

OBESITI

Sila baca artikel ni :

 

 Haaaa!!!!terasa tau...ok jom kurus ;) 
Masalah utama rakyat Malaysia mmg obesiti dan kegemukan..

Nak wat camner..makanan sedap2 kan...eheheh...tp bila google2 jumpa article mcm2 pasal kegemukan dan obesiti naik takut jgk kan...

Ni antara info yg saya dapat :

 7 masalah kesihatan yang berpunca daripada obesiti


1. GANGGUAN JANTUNG DAN PEMBULUH DARAH

Obesiti merupakan penyebab utama terjadinya penyakit jantung dan pembuluh darah (kardiovaskular). Ini adalah kerana, obesiti menyebabkan peningkatan beban kerja jantung, kerana dengan bertambah saiz tubuh seseorang maka jantung harus bekerja lebih keras mengepam darah ke seluruh jaringan tubuh. Bila kemampuan kerja jantung sudah melampau, terjadilah fenomena yang disebut kegagalan jantung. Tanda-tandanya, nafas sesak dan timbulnya bengkak.
Pengidap obesiti juga sering mengalami tekanan darah tinggi (hipertensi) karena pembuluh darah akan tersumbat akibat timbunan lemak. Kombinasi obesiti dan hipertensi ini tentu saja memperberat kerja jantung. Akibatnya, timbul penebalan pada dinding ruang jantung disertai kekurangan oksigen. Keadaan ini akan mempercepatkan kegagalan jantung.


2. GANGGUAN FUNGSI PARU-PARU.
Pada pengidap obesiti, timbunan ini dapat menekan saluran pernafasan. Hal ini akan menyebabkan terjadinya, kegagalan bernafas semasa tidur (sleep apnea). Gangguan seperti ini lama-lama dapat menyebabkan kegagalan jantung dan berakhir dengan kematian.


3. MENYEBABKAN DIABETES DAN PENINGKATAN KOLESTEROL
Obesiti dapat menyebabkan terjadinya penyakit kencing manis (diabetes melitus). Ini disebabkan timbulnya gangguan fungsi insulin pada pengidapnya.
Insulin adalah hormon yang diproduksi oleh tubuh. Fungsinya antara lain adalah memasukkan gula dari dalam darah ke dalam sel-sel tubuh untuk digunakan sebagai sumber tenaga. Akibat gangguan fungsi insulin, gula tidak dapat masuk ke dalam sel, lalu gula hanya akan beredar dalam darah. Ini dapat diketahui dari kadar gula darah yang meningkat.
Gangguan fungsi insulin ternyata juga mengakibatkan gangguan metabolisme lemak (dislipidemia). Ini dapat dilihat dari terjadinya peningkatan kadar kolesterol sepenuhnya, kolesterol LDL (kolesterol ‘jahat’), trigliserida, dan disertai penurunan kolesterol HDL (kolesterol ‘baik’).
Peningkatan kadar kolesterol jahat disertai penurunan kadar kolesterol berhujung terbentuknya kerak dalam pembuluh darah (arterosklerosis). Arterosklerosis akan memperkecilkan diameter pembuluh darah, sehingga menyebabkan penyakit jantung koroner dan serangan strok.


4. GANGGUAN SENDI



Obesiti akan menyebabkan peningkatan beban pada persendian penyangga berat. Misalnya persendian lutut yang lama-lama dapat menimbulkan peradangan persendian (osteoartritis). Gejala-gejalanya antara lain, ngilu pada sendi, diikuti dengan pembengkakan. Sendi juga menjadi kaku dan tidak boleh digerakkan. Bagi kes yang serious, penderita tidak mampu berjalan lagi.


5. GANGGUAN SISTEM HORMON
Obesiti ternyata juga mempengaruhi sistem hormonal dalam tubuh. Pada anak gadis, obesiti menyebabkan haid pertama (menarkhe) datang lebih awal. Pada wanita dewasa, obesiti dapat menyebabkan gangguan keseimbangan hormonal (hiperandrogenisme, hirsutisme), dan gangguan siklus menstruasi.
Hiperandrogenisme bererti jumlah hormon androgen (lelaki) meningkat. Akibatnya terjadi hirsutisme (tanda maskulinisasi). Misalnya jerawatan, distribusi bulu2 di wajah dan badan, bahkan mungkin perubahan suara menjadi berat seperti suara lelaki.
Pada wanita, obesiti juga meningkatan risiko timbulnya batu hempedu. Ini terjadi kerana cairan hempedu menjadi lebih kental.


6. MENINGKATKAN RISIKO PENYAKIT KRONIK
Hasil penelitian menunjukkan, pada wanita yang sudah mengalami menopause, obesiti meningkatkan risiko timbulnya kanser rahim (endometrium) dan kanser payudara. Sedangkan pada lelaki, kegemukan dapat meningkatkan risiko terserang kanser prostat dan kanser usus besar (kolorektal).


7. GANGGUAN PSIKOLOGI


Penghidap obesiti juga seringkali mengalami gangguan psikologis berupa rasa rendah diri, keadaan depresi, bahkan boleh terkucil dari pergaulan sosial. Terlebih lagi bila lingkungan di sekitarnya tidak memberi sokongan, melainkan lebih banyak memperolok-olok kegemukannya.

Baca ni pun dah seram kan..I pon sentap lepas baca artikel ni ;) 
Ok..turn ON Slimming mode!!!!!

Petua kurus yg semua orang tau :
1. Exercise
2. Kawal Pemakanan
3. Banyakkan minum air putih
4. Ambil supplement sebagai ikhtiar..

Semestinya saya berikhtiar dengan supplement Shaklee

Konsep berdiet dengan Set Slimming Shaklee adalah lengkap

BAKAR >>>>BUANG>>>>BINA

SET SLIMMING Shaklee memang pilihan saya - Boleh refer entry saya berkaitan set slimming Shaklee yea ;)

REMINDER :
Sila amalkan dengan konsisten dan kawal pengambilan kalori anda untuk mendapatkan hasil optimum.

Banyakkan minum air putih jugak yea ;)

Percayalah...jika anda mkn sambil lewa dan makan mcm anda adalah host 'JJCM' anda memang akan kecewa..eheh..

Saya bercakap berdasarkan pengalaman yea ;)
 


Jadi apa tunggu lagi? Hubungi BayuVita segera!
Dapatkan SET SLIMMING anda melalui BayuVita

Klik link dibawah
Pm fanpage saya    : BayuVita
Pm facebook saya   : Norliza Azizan

Atau
Call/sms/whatsApp  : 012 - 4342495



No comments:

Post a Comment